Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění (dále jen „EIOPA“) uveřejnil na své webové stránce metodický materiál popisující přístup EIOPA k dohledu nad produktovým řízením (dále jen „POG“), jehož cílem je poskytnout podporu tvůrcům a distributorům pojistných produktů při provádění jejich vlastních zásad POG a také usnadnit spolupráci s národními orgány dohledu.
Odpovědi v oblasti produktového řízení v pojišťovnictví (POG)
Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění (dále jen „EIOPA“) zveřejnil na své webové stránce sadu otázek a odpovědí týkajících se produktového řízení (dále jen „POG“). Připravili jsme pro Vás krátké shrnutí toho nejzajímavějšího.
- Zásadní je věcné a faktické naplnění pravidel POG, nikoliv pouze formální – vydání interních norem POG nepostačuje, důležité je faktické plnění pravidel POG (např. aktivní zapojení funkce řízení rizik a compliance, zapojení interního auditu s ohledem na kvalitu);
- Přestože je distribuce doplňkového pojištění zprostředkovateli vyňata z působnosti IDD, jsou tvůrci povinni uplatňovat POG;
- U povinného pojistného produktu by se měl cílový trh identifikovat buď v souladu s definicí dle zákona (pokud má pojišťovna povinnost zákazníka přijmout) nebo by definice dle zákona měla být základem identifikace (pokud pojišťovna nemá povinnost zákazníka přijmout);
- EIOPA v Q&A také uvádí několik příkladů testování produktu, přičemž zajímavý jsou příklady k testování cestovního pojištění (uvedený u přizpůsobení pojistného produktu zákazníkovi), pojištění budov a pojištění auta;
- K otázce intervalu přezkumu pojistných produktů se EIOPA vyjadřuje ve smyslu, že základní interval přezkumu je 1 rok a pouze ve výjimečných situacích (dlouholeté zkušenosti tvůrce, spokojenost zákazníků, neměnnost trhu) může být interval přezkumu prodloužen na 2 roky;
- U povinných i nepovinných smluv o skupinovém pojištění jsou členové skupiny (tedy jednotlivý pojištěný) považování za zákazníky, a tudíž tito členové tvoří ve smyslu směrnice tzv. „cílový trh“ a je nutné přihlížet k jejich potřebám;
- Tvůrci by měli být schopni prokázat, že vzali v úvahu úroveň informací, které mají zákazníci k dispozici, a jejich finanční gramotnost. Toto mohou prokázat zdokumentováním příslušných rozhodnutí, která učinili v procesu schvalování produktu (např. na základě informací obdržených od zákazníku v rámci analýzy trhu).